Copyright: Maja Bang

20111103

Den_store_håndarbejdsbog_








Den store håndarbejdsbog fra 1953, under hovedredaktion af Fru Hannah Kruhøffer.
Fundet i genbrug naturligvis. Faktisk fandt jeg 2, den anden hedder Normanns haandarbejdsbog, den er også fra 1953. Den viser jeg en anden gang.

Hvad er det så der er så spændende ved de her gamle bøger.
Det er måden de er skrevet på fra en ene husmoder til den anden. Det er jo lidt samme facon, som det foregår her i blogland i dag. Selvom vi jo nok ser os selv knap så tilknappede og hjemmegående, som i 50érne.

I bund og grund kan den vel læses lidt som en historiebog om efterkrigstiden med en husmoderlig vinkel, hvor det handler om at få tingene til at slå til, ikke smide noget væk og hvor kvalitet og håndværk er i højsæde.

Bogen indeholder jo masser af tekst, beskrivelser af diverse håndarbejdssysler. Men også nogle skønne illustrationer i flotte farver, som kan bruges som inspiration.

Som man jo kan se er 50érne stor inspiration for tiden ligenu, hvor tendensen går mod lidt men godt, hvor selv børnemoden er blevet mere klassisk, mørke dusede farver, knap så meget pang.
Men vi er jo også ligenu i en økonomisk krisetid.

Jeg slutter lige med en gammeldaws rå ævlekage, efter den omgang, som JW og jeg hygge os med i eftermiddags.

3 kommentarer:

  1. Ja, de gamle håndarbejdsbøger er simpelthen så herlige at kigge i, og kilde til nærmest evig inspiration. Jeg har selv en større samling, som jeg elsker at tage frem og kigge i.

    Noget af det bedste er når man finder gamle udklip i bøgerne, som tidligere ejere nænsomt har lagt ind til senere brug - eller hvis man er så heldig at der er håndskrevne noter, opskrifter osv.

    SvarSlet
  2. Helt fantastiske illustrationer, alene de er hele indkøbet værd. Jeg holder meget af de gamle bøger og får tit gode ideer til ting jeg kan lave med børnene når jeg bladre i min mors gamle krea bøger.

    SvarSlet
  3. Ja, det er virkelig smukke illustrationer og jeg har det som dig med gamle håndarbejdsbøger (og andre gamle bøger)! Og fine tanker du skriver, også. Hav en dejlig weekend:)

    SvarSlet