Copyright: Maja Bang

20120105

Sur_dej_



I mandags startede jeg min første surdej op.
På rugmel, vand, honning og en ært øko gær.
I nat har den, stået sin første prøve.

Med udgangspunkt i min opskrift på koldhævede boller,
Men cirka sådan her:
1/2L vand, 3spsk surdej, 1spsk honing, 1tsk salt, 3 håndfuld øko. 5-gryn fra Kornkammeret.(istedet for alm havregryn), ca. 400 g hvedemel og 100 g grahamsmel.
Det hele blandes sammen og olivenolie hældes over, og det hæver natten over.

Det blev nogle virkelig gode boller, nu er spørgsmålet bare og jeg kan holde liv i surdejen.

Bogen fik jeg i julegave af "J" og det er den der satte gang i lysten til at starte en surdej.
I aften skal jeg så prøve at bage Mogens!

5 kommentarer:

  1. mm. Dem vil jeg prøve. Mine forsøg med surdej i hvidt brød er nemlig indtil videre ikke særlig succesfulde.
    God fornøjelse med Mogens

    SvarSlet
  2. Jo tak, putter du bare mere mel og vand i din surdej, efter du har bagt mogens eller hvordan?
    Tror måske og det var mere held end forstand at det lykkes med bollerne...;) men de skal helt klart bages igen...

    SvarSlet
  3. jeg har fået en aflægger af min kusines surdej. Nu er det op til mig, at passe den og jeg har allerede lidt præstationsangst.... Din opskrift lyder lækker!

    SvarSlet
  4. Der er gået surdej i den i blog-land, jeg må igang :)

    SvarSlet
  5. Ja, jeg har en blanding af graham, rug og hvedemel til at stå, og så drysser jeg lidt af den i en gang imellem. Jeg måler ikke op.. Men alt efter hvor meget jeg har brugt af surdejen vil jeg skyde på 1-2 spsk. Og så lidt vand. Den samlede mængde skulle gerne dække det, man har taget fra den.

    SvarSlet